Indikatoren ble fjernet fra og med rapporteringsåret 2021. Tidsserien slutter dermed med rapporteringsåret 2020. Indikatoren erstattes av "Andel av innkjøpsvolum fra leverandører med sertifisert miljøledelsessystem".
I dette diagrammet er klimagassutslippet for elektrisitet beregnet etter lokasjonsbasert metode. Diagrammet viser utslipp av fossilt CO2 og sterke klimagasser, men inkluderer ikke biogent CO2.
Forbruk av drivstoff rapportert under stasjonær forbrenning er omregnet til kWh med følgende omregningsfaktorer: - Bensin: 9,028 kWh/liter - Diesel: 10,08 kWh/liter - Biobrensel: 4,5 kWh/kg - Fyringsolje: 10,08 kWh/liter - Biofyringsolje: 9,0 kWh/liter - Naturgass (LNG): 13,3 kWh/kg - Biogass: 14 kWh/kg - Propan (LPG): 12,8 kWh/kg Kilde: https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/klima/for-myndigheter/kutte-utslipp-av-klimagasser/klima-og-energiplanlegging/tabeller-for-omregning-fra-energivarer-til-kwh/
Forbruk av drivstoff rapportert i kg er omregnet til liter med følgende omregningsfaktorer: - Biogass: 0,717 kg/liter - Propan: 0,54 kg/liter - Naturgass: 0,74 kg/liter
Mengde elektrisitet (kWh) til el-kjøretøy er ikke inkludert i drivstofforbruket. Derimot er antall kjørte kilometer med el- kjøretøy medberegnet. Ved økt bruk av el-kjøretøy vil altså drivstofforbruket pr.mil reduseres i grafen.
Tallet skal være et gjennomsnitt for året
Indikatoren ble fjernet fra og med rapporteringsåret 2021. Tidsserien slutter dermed med rapporteringsåret 2020.
Grafen er beregnet utifra innrapporterte tall på a) innkjøpssum vesentlige leverandører, og b) innkjøpssum vesentlige leverandører som har et sertifisert miljøledelsessystem, ved formel: b/a.
Grafen er beregnet utifra innrapporterte tall på a) innkjøpssum vesentlige varer og tjenester, og b) innkjøpssum vesentlige varer og tjenester som er miljømerkede eller tjenester fra leverandører som er miljøsertifiserte, ved formel: b/a.
Kommentar til klimaregnskapet
Årets klimaregnskap viser en nesten fordobling av strømforbruket. På slutten av fjoråret kjøpte vi et annet bygg som vi etter hvert skal flytte til. I første omgang flyttet vi klargjøring av biler dit. Det økte strømforbruket har derfor sammenheng med oppvarming av disse lokalene.Når det gjelder avfall, ser vi en nedgang i total mengde fra i fjor. Det skyldes i hovedsak at vi har hatt en nedgang i ordretilgang og mindre aktivitet p.g.a økt sykefravær og økt deltakelse på eksterne kurs. Økning i mengde restavfall/nedgang i kildesortert avfall har sammenheng med en del rydding i de "nye" lokalene.
Vi ser også en økning i drivstofforbruk og antall kjørte kilometer med personbiler/varebiler. Hovedgrunnen til dette er at de ansatte har deltatt på mange eksterne kurs som har vært utsatt p.g.a. corona pandemien. Dette er praktiske kurs som ikke har vært mulig å utføre på web.