Etablert Nordisk Energikontroll Telemark AS i Porsgrunn
Innkjøp
Antall miljømerkede produkter
Indikatoren blir fjernet fra og med rapporteringsåret 2021. Tidsserien slutter dermed med rapporteringsåret 2020.
Antall leverandører som har et sertifisert miljøledelsessystem som Miljøfyrtårn, ISO 14001, EMAS eller tilsvarende.
Indikatoren blir fjernet fra og med rapporteringsåret 2021. Tidsserien slutter dermed med rapporteringsåret 2020. Indikatoren erstattes av "Andel av innkjøpsvolum fra leverandører med sertifisert miljøledelsessystem".
Totale mengder årlig forbrukt papir
Energi
Energiforbruk
28% fra 2018
Forbruk av drivstoff rapportert under stasjonær forbrenning er omregnet til kWh med følgende omregningsfaktorer:
- Bensin: 9,028 kWh/liter
- Diesel: 10,08 kWh/liter
- Biobrensel: 4,5 kWh/kg
- Fyringsolje: 10,08 kWh/liter
- Biofyringsolje: 9,0 kWh/liter
- Naturgass (LNG): 13,3 kWh/kg
- Biogass: 14 kWh/kg
- Propan (LPG): 12,8 kWh/kg
Kilde: https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/klima/for-myndigheter/kutte-utslipp-av-klimagasser/klima-og-energiplanlegging/tabeller-for-omregning-fra-energivarer-til-kwh/
Energiforbruk pr. kvadratmeter
28% fra 2018
Kommentarer
Forbruket er høyt grunnet feil på ventilasjonsanlegget som har gitt for kald luft på sommerstid. Dette har medført at vi har vært nødt til å benytte ekstra panelovner.
Transport
Drivstofforbruk, totalt
Forbruk av drivstoff rapportert i kg er omregnet til liter med følgende omregningsfaktorer:
- Biogass: 0,717 kg/liter
- Propan: 0,54 kg/liter
- Naturgass: 0,74 kg/liter
Drivstofforbruk per mil
Mengde elektrisitet (kWh) til el-kjøretøy er ikke inkludert i drivstofforbruket. Derimot er antall kjørte kilometer med el- kjøretøy medberegnet. Ved økt bruk av el-kjøretøy vil altså drivstofforbruket pr.mil reduseres i grafen.
Antall kjørte kilometer
Tjenestereiser
Vi inkluderer flyreiser, togreiser, bussreiser (langdistanse) og hurtigbåt. Taxi og kjøregodtgjørelse vises i egne grafer. Flyreiser rapportert i person-km eller CO2-utslipp inkluderes ikke i grafen.
Strømforbruk
Flyreiser
NB! F.o.m. 2021-rapporten regnes 1 flyreise som en reise 1 vei, og tidligere rapporterte reiser blir dermed ganget med 2. Flyreiser rapportert i person-km eller direkte i CO2-utslipp blir ikke med i denne grafen.
Klimagassutslipp fra flyreiser
-50% fra 2018
Avfall og ombruk
Totalt avfall
Avfallsmengder per avfallskategori
Matsvinn og øvrig matavfall
1300% fra 2018
Matsvinn er den del av matavfallet som kunne vært spist, f.eks. matrester eller mat som har gått ut på dato.
Diagrammet viser hvor mye matsvinn (mørkegrønt) dere har i forhold til øvrig matavfall (lysegrønt).
Øvrig matavfall er mengde matavfall dere har rapportert fratrukket mengden av matsvinn.
Sorteringsgrad
12% fra 2018
Klimaregnskap
Klimagassutslipp totalt
-40% fra 2018
Gjennomførte tiltak
Innkjøp
Materiale leveres direkte til prosjektene.
Avfall og ombruk
Kildesortering i kontorer
Energi
Slå av utstyr som ikke er i bruk.
Transport
Anskaffet 2 nye el-biler som har erstattet bensin.
Utslipp til luft og vann
Ikke relevant
Handlingsplan
Miljøpolicy med konkrete mål for helse, miljø og sikkerhet
Fortsette med å opprettholde et sundt bog godt arbeidsmiljø.
Innkjøp: Mål, Miljøsertifiserte leverandører
6 leverandører
Innkjøp og materialbruk: Tiltak
Innkjøp av miljømerkede produkter. Fortsette med redusering av utskrifter på kopimaskin.
Energi: Tiltak
Ikke noe særskilt utenom å slå av elektrisk utstyr når vi forlater kontorene.
Transport: Mål, drivstofforbruk pr. mil
0,5 liter pr.mil
Transport: Tiltak
Det vil i løpet av 2020 bli 2 nye el-biler som erstatter 2 biler på fossilt drivstoff. Antall kjørte km med el-bil vil derfor øke betraktelig.
Avfall: Mål og restavfall
50 kg
Avfall: Mål og kildesortering
90 %
Avfall: Tiltak
Fortsette med kildesortering og redusere papirforbruk.
Kommentarer
Etablert Nordisk Energikontroll Telemark AS i Porsgrunn