Advarsel! Du har en gammel nettleser!

Vi har laget dette nettstedet for nyere versjoner. Oppgrader i dag og Miljøfyrtårnportalen vil straks fungere for deg.

ErgoLine AS

Årlig klima- og miljørapport for 2017

Miljøfyrtårn

Beskrivelse av virksomheten:

Ergoline AS har adresse Tornsangerveien 13 (tidl. Oksenøyveien 80), og har 4 ansatte. Elizabeth Prince er markedssjef og ar ansvarlig for Miljøsertifiseringen. Jan Erik P. Prince er daglig leder. De kjøper og selger kontorutstyr, til videreforhandlere rundt i Norge. Derfor har de krav som Grossist i tillegg til generelle krav.

Virksomheten sertifiseres etter følgende kriterier:

Felles kriterier, Engroshandel, Leietaker

Sertifikat

Type: 3-årig
Utstedt: 11 jan, 2019
Utløper: 11 jan, 2022

Systemkrav

Årlig omsetning

-10% fra 2016

Antall årsverk for rapporteringsåret

Innkjøp

Antall miljømerkede produkter til egen drift (frivillig å fylle ut)

Antall leverandører som har et sertifisert miljøledelsessystem som Miljøfyrtårn, ISO 14001, EMAS eller tilsvarende.

Kommentarer til Innkjøp

Mindre og mindre for hvert år, i at alt er nå elektronisk.

Energi

Energiforbruk

4% fra 2016

Energiforbruk pr. kvadratmeter

5% fra 2016

CO2

CO2 totalt

-32% fra 2016

Transport

Flyreiser

NB! F.o.m. 2012-rapporten er registrering av flyreiser endret fra antall flytimer til antall flyreiser. Antall flyreiser rapporteres inn i 3 kategorier, og det er det som vises her.

CO2 utslipp fra flyreiser

Drivstofforbruk, totalt

-22% fra 2016

Drivstofforbruk per mil

-7% fra 2016

Avfall

Avfall

Kildesortert avfall

Sorteringsgrad

13% fra 2016

Gjennomførte tiltak

Innkjøp og materialbruk
Så og si ingen papir brukt i printer på kontoret. Kun printing av pakksedler og fraktlapper på lageret, som ikke vi kan gjøre noe mer. Minimal kontor rekvisita kjøpt, penner og gule lapper, osv.
Avfall
Vi kunne ha nok bedre sortering på kjøkkenet, men igjen siden vi leier lokaler av OBOS, må vi forholder oss til sortering de har for hele bygningsmassen.
Energi
Vi styrer panelovner, vi er påpasselig å endre panelovner med årstider og skue av om sommeren. Vi har et gammelt bygg or vi holder inngangsdøra lukket som er vår største sluk på varmen, p.g.a gammel inngangsdora
Transport
Vi har kjørt mindre i år enn noen gang før, vi kjører sammen så ofte vi kan for å spare både penger og miljø.
Utslipp til luft og vann
Vi bruker mindre vann, nå at vi har fått en oppvaskmaskin som brukes ca. 1 gang i uken.

Handlingsplan

Miljøpolicy med konkrete mål for helse, miljø og sikkerhet
Det er plast som er mest i fokus, som i forfjor, og vi er opptatt av å ikke kjøpe slike produkter til eget bruk med plast. Det er meget vanskelig og særlig alt plast i kjøp av lunsjmat, alt er dekket i plastfilm i dag. Vi selger stadig flere gode ergonomiske produkter i egen bedrift og dermed har vi gleden av de selv.
Innkjøp: Mål, miljømerkede produkter for videresalg
12 produkter
Innkjøp: Mål, Miljøsertifiserte leverandører
6 leverandører
Innkjøp og materialbruk: Tiltak
Vår tiltak i fjor var mål på 50stk. pr. måned på kontorskriveren og ned fra 100stk. Vi er på ca. 30stk. og det går nedover. Så mål er 20stk.
Energi: Mål
120 kWh per kvadratmeter
Energi: Tiltak
Ny panelovn installert i et rom med termostat, som ikke den gamle hadde. Varmegulvet i inngangspartiet, fungerer ikke, så vi har ikke spurt om å reparere den. Da har vi spart noe strøm. Det har med hvor kaldt det er ute, og hvor mye vi må fyre.
Transport: Tiltak
Vi kjører ikke selv ut varer. Vi er avhengig at Bring og Schenker henter varene våre.
Avfall: Mål, Restavfall
20 kg
Avfall: Mål, Kildesortering
70 %
Avfall: Tiltak
Bedre kildesortering
Utslipp til luft og vann: Tiltak
Lite påvirkning, da vi leier bygget.
Annet
Vi ønsker fortsatt å bytte ut en bensin bil med El-Bil. Men da må vi har lader muligheter på jobben eller hjemme som ikke vi har i dag. Vi jobber med saken.